Korvamonitorointi

Muutamia pohdintoja lavavolumesta ja monitorien kiertoherkkyydestä.

Äänekkäät soittimet lavalla nostavat tietysti kokonaisvolumea, tulee tarve soittaa “kilpaa” jotta oma soitto kuuluisi. Lopulta ollaan tilanteessa, missä laulu ei kuulu, tai lavan äärireunoilla soittajat eivät kuule toisiaan. Kaikki lavalta vuotava meteli kiusaa myös etupään miksaajaa, joka joutuu nostamaan kokonaisvolumea saadakseen lavalta tulevan huonon soundin peitettyä. Myös lavalta vuotavien kulmamonitorien soundi haittaa etupään soundin kuntoonsaamista. Saliäänen voimakkuuden noston seurauksena PA:n alapään vuoto takaisin lavalle kasvaa, muusikot nostavat soittovolueaan ja kierre on valmis. Myös solisti lisää oman osutensa soppaan: kun laulu ei kuulu, sitä nostetaan monitoriin kunnes kiertoraja tulee vastaan. Solistimikki poimii myös lavalta kaikenlaista möykettä joka vahvistuu sekä monitoreissa että etupäässä.

Entäs jos kaikki soittavatkin korvakuulokemonitoroinnilla?

Jokaiselle soittajalle on nyt mahdollisuus tehdä oma henkilökohtainen monitorimiksaus. Stereomiksaus, jossa balanssin voi räätälöidä omien toiveidnensa mukaisesti. Oman soiton suhde muuhun bändiin, ota bändistä vain ne soittimet jotka tukevat omaa soittoa ja jätä muut pienemmälle. Monitorivolumen master- säädin on käden ulottuvilla ja sitä voi säätää vaikka kesken keikan jos kuuntelu on liian isolla tai pienellä. Nappikuulokkeiden ääneneristys on sen verran hyvä, että lavamöyke ei tule läpi, joten kuunteluvolumea voi rauhassa laskea perinteiseen kuunteluun nähden. Ja jos haluaa kuitenkn soittaa kovaa, voi hankkia henkilökohtaisesti valetut korvanapit jotka eristävät ulkoista ääntä kuulosuojaimen teholla.

Korvamonitorin plussat:

  • Monitorien kiertomahdollisuus eliminoituu täysin.
  • kuunteluvolumen lasku > kuulon suojaus
  • erottelukyky parane (kuten kuulokekuuntelussa yleensäkin)
  • edullinen hankintahinta: langallinen järjestelmä 4-8 soittajalle maksaa vähemmän kuin yksi kunnollinen kulmamonitori vahvistimineen. Langaton järjestelmä vastavasti 1-2 soittajalle maksaa vähemmän kuin festivaalilaatuinen kulmamonitori.

Miinukset:

  • Järjestelmä vaatii ammattitaitoisen monitorimiksaajan, ainakin toiminnan alkuvaiheissa kun muusikot totuttelevat systeemiin harjoitusten aikana
  • oman soittodynamiikan käsitys voi muuttua, koska kuulokekuuntelu on analyyttisempi ja paljastaa yksityiskohtia paremmin.
  • Systeemiin joutuu totuttelemaan, ei kannata suin päin rynnätä keikalle testailemaan.
  • Yleisökontakti voi etääntyä, varsinkin jos tilamikitystä ei hyödynnetä.
  • Digitaalimikseri on melko pakottava vaatimus tässä vaiheessa, analogimikserillä toimittaessa monitorimiksaaja vaaditaan jatkuvasti mukaan keikoille.

Käytännön toteutusesimerkki Audiopajan kalustolla

  • Etupään mikserinä Midas M32R
  • Monitorimikserinä Behringer X32 rack
  • Monitorimikserin käyttöliittymänä Ipad-app (M-32 mix) tai puhelin-app (M32Q)
  • langaton verkko monitorimikserin yhteydessä.
  • Kuulokevahvistin Behringer Power Play (4 kanavaa langalliseen stereokuunteluun)
  • Belt- Pack Fisher Amps 4:lle muusikolle
  • langattomia voidaan kytkeä systeemiin maksimissaan 4 stereokuuntelua varten)
  • Lavakaapeloinnissa on tarvittavat paluureitit belt-packeille (yksi XLR- linja tarvitaan / soittaja)

Koko järjestelmä on rakennettu yhteen 8 u korkeaan räkkiin, jossa sijaitsee myös backlinesähkön jakelu sekä 32-inputin stagebox. Yhteys etupään mikseriin hoituu yhden CAT6 tietoliikennekaapelin kautta (48 linjaa molempiin suuntiin). Räkin sisäiset kytkennät ovat valmiiksi johdotettu, joten keikalle tullessa kytketän vain lavakaapelointi räkin taakse ja systeemi on käyttökunnossa. Monitorimiksauksen voi tehdä alustavasti kuntoon treenikämpällä, keikalla monitorimiksausta voi säätää joko monitorimiksaajan voimin (I-Pad) tai muusikot voivat itse miksata balanssiaan. Monitorimikserin scene- filen voi työstää etukäteen bändin inputtilistaa vastaavaan kuntoon tietokoneella ja tuoda muistitikulla mikseriin. Etupään ja monitoritiskin scenet eroavat toisistaan input/output reitityksen sekä AUXien käytön suhteen. Etupään tiskissä on myös keikkojen tallennusmahdollisuus SD- korteille

Korvamonitoriräkki takaa katsottuna. Monitoroinnin vaatima kiinteä kaapelointi kytkettynä.

Korvamonitoroinnin miksauksessa kannattaa hyöydyntää ambienssimikrofoneja. Niillä saa yleisön reaktiot miksattua mukaan muusikoiden kuunteluun. Ambienssimikkeihin kannattaa ohjelmoida kompressori, joka laskee yleisön ääntä soiton aikana selkeyden lisäämiseksi. Reverb- tyyppiset kaiut voidaan syöttää monitoritiskistä, mutta jos delay- efektiä tarvitaan, se kannattaa reitittää päätiskistä monitoritiskille, jolloin etupään miksaaja voi naputella tempot kohdalleen.

Posted in live equipment, live sound Tagged with: , , , ,